Хімія 9 клас

Урок: Отруйність метанолу і етанолу.

  • метанол, денатурат;
  • етанол, алкоголь;
  • алкоголізм;
  • фізиологічна дія спиртів на організм людини.
Домашнє завдання: опрацювати параграф 31; 
Зробити листівку про вплив спиртів на організм людини.

Тема "Оксигеновмісні органічні речовини"

Урок: Поняття про спирти. Метанол, етанол, гліцерол: молекулярні і структурні формули, фізичні властивості.

  • оксигеновмісні органічні сполуки;
  • функціональна група;
  • спирти: одноатомні, багатоатомні;
  • номенклатура спиртів;
  • функціональна гідроксильна група спиртів;
  • метанол, етанол;
  • фізичні властивості спиртів;
  • застосування спиртів.
 Домашнє завдання: Опрацювати параграфи 30;
Виконати тести join.naurok.ua Код 9534933.

Урок: Узагальнення й систематизація знань з теми "Вуглеводні"

  • алкани, алкени, алкіни, арени;
  • гібридизація;
  • гомологи, ізомери;
  • реакції окиснення;
  • реакції приеднання;
  • застосування вуглеводнів;

Домашнє завдання: повторити параграфи 22 - 29;  Виконати тести join.naurok.ua  Код  6140081                                                  

Урок: Природні джерела вуглеводнів: нафта, природній газ, вугілля.

Домашнє завдання: Опрацювати параграфи 29;
Виконати тести join.naurok.ua Код 5431863.

Урок: Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену.

  • реакція полімеризації;
  • полімери;
  • мономери;
  • ступінь полімеризації;
  • структурна ланка;
  • поліетилен;
  • фізичні властивості поліетилену;
  • типи поліетилену: поліетилен нізького тиску і високого тиску;
  • хімічні властивості поліетилену: стійкий до дії окисників і не реагує з розчинами кислот та лугів.
Розглянути презентацію Поняття про полімери 
Домашнє завдання: опрацювати параграф 28, 
Створити проект  «Друге життя пластикового стаканчика».

Урок: Горіння вуглеводнів.

  • вуглеводні: насичені та ненасичені;
  • реакція окиснення: повне (горіння) і неповне;
Домашнє завдання: опрацювати параграф 27; 
Записати реакції горіння вуглеводнів бутану, бутену, бутину.

Урок: Реакція приєднання для етену й етину.

  • реакції прєднання;
  • реакція галогенування;
  • реакція гідрування;
  • реакція гідратації;
Домашнє завдання: опрацювати параграф 27; 
Записати реакції для етину;
Завдання: вам дано дві речовини. Одна з них етан, а  інша – етилен. Запропонуйте, як можна розпізнати  ці речовини.

Урок: Етен (етилен) і етин (ацетилен) як представники ненасичених вуглеводнів. Молекулярні і структурні формули. Фізичні властивості. 

  • ненасичені вуглеводні;
  • подвійний і потрійний звʹязки; 
  • алкени;
  • алкіни;
  • етен (етилен);
  • етин (ацетилен);
  • структурні формули;
  • фізичні властивості етину та етену.
Домашнє завдання: опрацювати параграф 27; 
Виконати тести join.naurok.ua  Код 9642577

Урок: Фізичні та хімічні властивості. Реакція заміщення для метану.

  • фізичні властивості алканів;
  • хімічні властивості алканів: окиснення, заміщення;
  • реакції окиснення: повне та часткове;
  • реакції заміщення: хлорування, бромування.
Домашнє завдання: опрацювати параграф 25;
Виконати завдання: скласти рівняння реакцій для етану.

Урок: Складання структурних формул речовин за їх назвами.

  • міжнародна номенклатура органічних сполук IUPAC;
  • головний ланцюг;
  • радикал;
  • локант;
Домашнє завдання: опрацювати 
параграф 24; 
повторити формули перших 10 представників алканів;
 Виконати завдання
  1. Складіть структурні формули речовин за їх назвами:
   а)  2,4-диметилгексан;
   б) 2-метил-4-етилгептан;
    в) 3,3-диметил-5-етилоктан.
  2. Творче (за бажанням): знайти, в яких косметичних чи лікувальних засобах використовуються гомологи метану, та на яких фізичних властивостях ґрунтується це застосування.

Урок: Номенклатура (назви) алканів.

  • міжнародна номенклатура органічних сполук IUPAC;
  • головний ланцюг;
  • радикал;
  • локант;
Домашнє завдання: опрацювати конспект;
повторити формули перших 10 алканів;
виконайте тести з теми  посилання join.naurok.ua Код 2998247;

Урок: Гомологи метану (перші десять), їхні молекулярні і структурні формули та назви.

  • гомологія;
  • гомологи; 
  • гомологічний ряд метану;
  • гомологічна різниця -СH₂;
  • загальна формула гомологів метану — CnHn+₂;
  • номенклатура алканів;
  • головний ланцюг;
  • замісники (радикали).
Домашнє завдання: опрацювати параграф 24,  
Вивчити назви перших десяти алканів;
Виконати тести посилання join.naurok.ua Код  5286466
За бажанням творче завдання
знайти, в яких косметичних чи лікувальних засобах використовуються гомологи метану, та на яких фізичних властивостях ґрунтується це застосування.

Урок: Вуглеводні. Метан як представник насичених вуглеводнів.

  • вуглеводні;
  • насичені вуглеводні;
  • метан;
  • фізичні властивості метану;
  • застосування метану.
Домашнє завдання: опрацювати параграф 23; 
Виконайте тести join.naurok.ua  Код 5072606;
Знайти цікаві факти про метан;

Урок: Теорія будови органічних речовин О. М. Бутлерова.

  • електронна будова атома Карбону;
  • О. М. Бутлеров - засновник органічної хімії;
  • основні положення теорії Бутлерова;
  • структурна формула;
  • ізомери та явище ізомерії;
  • причини різноманіття органічних речовин;
  • значення теорії для науки;
  • розвиток сучасної теорії хімічної будови;
Домашнє завдання: 
Виконати тести посилання join.naurok.ua  Код 7129079;
Знайти цікаві факти про О. М. Бутлерова.

Тема 3 "Початкові поняття про          органічні сполуки"                

Тема уроку: Особливості органічних сполук порівняно з неорганічними. Елементи-органогени.

  • органічні сполуки;
  • природні джерела органічних сполук;
  • елементи - органогени;
  • порівняння органічних сполук з неорганічними;
  • класифікація органічних сполук;
Домашнє завдання: опрацювати параграф 22;
Наведіть факти, що свідчать про єдність органічних та неорганічних речовин.

Урок: Узагальнення й систематизація знань з теми "Хімічні реакції"

Домашнє завдання: повторити параграфи 14 - 21;
Виконати тести - залік з теми за посиланням join.naurok.ua Код доступу 1506071

Урок: Практична робота №3 «Вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій»

Домашнє завдання: опрацювати параграф 20; виконати ПР

Урок: Швидкість хімічної реакції, залежність швидкості реакції від різних чинників.

  • швидкість хімічної реакції;
  • чинники, що впливають на швидкість реакції: природа реагуючих речовин, їх концентрація, ступінь подрібнення, температура, наявність каталізатора;
  • закон діючих мас Гульдберга і Вааге;
  • правило Вант-Гоффа.
Домашнє завдання: опрацювати параграф 20;
Творче завдання: розробити пам'ятку для тих, хто збирається у похід "Як доцільнише зберігати продукти".

Урок: Контрольна робота № 1

Урок: Оборотні й необоротні реакції. Принцип Ле Шательє.

  • необоротні реакції;
  • умови необоротних реакцій: виділення газу, випадіння осаду, утворення малодисоційованих сполук, виділення великої кількості енергії;
  • оборотні реакції: пряма та зворотня реакції;
  • хімічна рівновага;
  • принцип Ле Шательє;
  • чинники, які впливають на стан хімічної рівноваги: зміна температури, концентрації, тиску.
Домашнє завданняОпрацювати ст.128 - 129;
Укажіть, як вплине на рівновагу системи:
2CO (г) + O₂ (г) = 2CO₂ (г) + Q
а) підвищення тиску;
б) підвищення температури;
в) збільшення концентрації кисню.

Урок: Тепловий ефект реакцій. Термохімічні рівняння.

Домашнє завдання:  опрацювати параграф 16, 17;
І. Укажіть тип хімічних реакцій (за знаком теплового ефекту):
1. N2 + O2 = 2NO – 90,4 кДж
2. CaCO3 = CaO + CO2 – 157 кДж
3. 2NO + O2 = 2NO2 + 116 кДж
4. 2CO + O2 = 2CO2; ∆Н= –566 кДж
5. 2HBr = Н2 + Вr2; ∆Н= +72 кДж
ІІ. Вирішити задачу: обчисліть кількість теплоти, що виділиться при спалюванні 4 моль карбон (ІІ) оксиду СО. Термохімічне рівняння реакції горіння карбон (ІІ) оксиду 2СО(г) + О2(г)= 2СО2(г), ∆Н = -566кДж
ІІІ. За бажанням - повідомлення «Л.В.Писаржевський – видатний український хімік»
Відео до уроку

Урок: Складання рівнянь окисно-відновних реакцій. Значення окисно-відновних процесів у житті людини, природі й техніці.

  • окисно-відновні реакції (ОВР);
  • окисник;
  • відновник;
  • процес окиснення;
  • процес відновлення.
Домашнє завдання: опрацювати параграф 17, конспект;
складіть ОВР методом електронного балансу:
а) P + O₂ = P₂O₅
б) Cu + H₂SO₄ → CuSO₄ + SO₂ + H₂O;
в)* KNO₃ + FeSO₄ + H₂SO₄ → NO + K₂SO₄ + Fe₂(SO₄)₃ + H₂O;

Урок: Окисно-відновні реакції (ОВР). Процеси окиснення й відновлення.

  • ступінь окиснення: найвищий, найнижчий;
  • окисно-відновні реакції (ОВР);
  • електрони;
  • окисник;
  • відновник;
  • окиснення;
  • відновлення.
Домашнє завдання: опрацювати параграфи 15, 16;
Виконати завдання: вкажіть, яку кількість електронів віддає або приєднує атом за схемою:
a) Fe⁰ → Fe⁺³      б) N⁰ → N⁻³
в) S⁰ → S⁺⁴         г) О₂⁰ → О⁻²

Урок: Складання формули сполуки за відомими ступенями окиснення елементів.

  • електронегативність;
  • йони;
  • ступінь окиснення: стала і змінна;
  • максимальний та мінімальний ступінь окиснення;
  • бінарні сполуки.
Домашнє завдання: опрацювати параграф 14;
Скласти формули речовин:
алюміній нітрату, кальцій хлориду, калій карбонату, натрій сульфіту, літій силікату.

Урок: Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення елемента за хімічною формулою сполуки.

  • електронегативність;
  • йони;
  • ступінь окиснення: стала і змінна;
  • максимальний та мінімальний ступінь окиснення;
  • бінарні сполуки.
Домашнє завдання: опрацювати параграф 14;
Визначте ступені окиснення атомів хімічних елементів за формулами: Na₂O, H₂S, HNO₃, O₃.

Тема 2  Хімічні реакції 

Тема уроку: Класифікація хімічних реакцій

  • класифікація реакцій;
  • за числом і складом реагентів і продуктів реакції: реакції з'єднання, розкладу, заміщення, обміну; 
  • за зміною ступеню окиснення елементів в реакції: ОВР та неОВР;                 
  • за наявністю каталізатору: каталітичні й некаталітичні;
  • за напрямком протікання реакції: оборотні  й необоротні реакції; 
  • за тепловим ефектом реакції: екзотермічні й ендотермічні.
Домашнє завданняОпрацювати параграф 21; 
Дорівняти рівняння та визначте тип реакції:
K + H2 = KH
KOH + H2SO4 = K2SO4 + H2O
CaCO3 = CaO + CO2
NaOH + P2O5 = Na3PO4 + H2O

Урок: Узагальнення й систематизація знань з теми "Розчини"

Виконати тести - залік з теми "Розчини" за посиланням join.naurok.ua Код доступу 3582163

Урок: Практична робота №2 " Розв’язування експериментальних задач» 

Розглянути відео та виконати ПР.

Урок: Виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену. Якісні реакції на деякі йони. Застосування якісних реакцій.

  • якісні реакції;
  • якісні реакції на йони: Cl-;  SO42-;  CO32- ;   
  • рН розчину; 
  • індикатори; 
  • гідроксид-іон; 
  • іон Гідрогену.
Домашнє завдання: опрацювати параграф 13;

Урок: Практична робота №1 "Реакції йонного обміну між електролітами у водних розчинах"

Розглянути відео та виконати ПР

Урок: Йонні рівняння реакцій.

  • реакції обміну;
  • реакція нейтралізації;
  • кислоти, основи, солі;
  • йони;
  • умови перебігу реакцій обміну;
  • молекулярні рівняння;
  • повні йонні рівняння;
  • скорочені йонні рівняння.
Домашнє завдання: повторити параграф 12; 
Виконати завдання:
І. Напишіть повні йонні та молекулярні рівняння, якщо скорочені йонні рівняння такі:

1.     3Са²⁺ + 2РО₄³⁻ = Са₃(РО₄)₂↓

2.     2Н⁺ + S²⁻ = H₂S↑

ІІ: Які з наведених йонів не можуть одночасно перебувати в розчині:  Cu²⁺,   K⁺,   OH⁻,   Fe³⁺,   NO₃⁻?

Конспект до уроку

Відео "Складання молекулярних рівнянь за скороченим йонним

Урок: Реакції обміну мід розчинами електролітів, умови їх перебігу.

- електроліти:
- реакції обміну;
- йони: катіони, аніони;
- таблиця розчинності;
- йонні рівняння: повне, скорочене;
- умови перебігу йонних реакцій: осад, газ, малодисоційована речовина.
Домашнє завдання: опрацювати параграф 12; 
Записати реакції йонного обміну (молекулярні та йонні рівняння):  
А) Н₃РО₄ + КОН →                      Б) H₂SO₄ + NaOH →

Урок: Поняття про рН розчину. Значення рН для характеристики кислотного чи лужного середовища.

  • рН середовища;
  • кисле, нейтральне, лужне середовище;
  • індикатори: лакмус, метилоранж, фенолфталеїн, універсальний.
Домашнє завдання: опрацювати конспект, параграф 
Виконати один з навчальних проектів:
№1 «Дослідження впливу кислотності й лужності ґрунтів на розвиток рослин.»; 

№2 «Дослідження рН атмосферних опадів та їхнього впливу на різні матеріали в довкіллі.»; 

№3 «Дослідження природних об’єктів в якості кислотно-основних індикаторів.»; 

№4 «Дослідження рН середовища мінеральних вод України.»
Розглянути відео рН розчину
                              Визначення рН лакмусом

Урок: Ступінь електролітичної дисоціації. Сильні й слабкі електроліти.

- ступінь електролітичної дисоціації;
- сильні, середні та слабкі електроліти;
Домашнє завдання: опрацювати параграфи 10, 11; 
Вирішити задачу: Чому дорівнює ступінь дисоціації фторидної кислоти НF, якщо у воді із кожних восьми молекул одна розпалася на йони?
Записати дисоціацію речовин: Ва(ОН)2 та Н3РО4.
Презентація до уроку

Урок: Електролітична дисоціація кислот, основ, солей.

  • кислоти, основи, солі;
  • йони гідроксонію;
  • основність кислот;
  • кислотність основ; 
  • ступінчаста дисоціація.
Домашнє завданняопрацювати параграф 9; 
с

Урок: Електролітична дисоціація. Електроліти й неелектроліти.

  • електролітична дисоціація;
  •  електроліти і неелектроліти;
  • механізм електролітичної дисоціації;
  • теорія електролітичної дисоціації, її положення;
  • йони: катіони та аніони;
  • етапи розчинення.
Домашнє завдання: опрацювати параграф 8; 
підготувати цікаві факти про Ареніуса або електроліти.

Урок: Розрахункові задачі.

  • суміші розчинів;
  • масова частка розчиненої речовини у розчині;
  • задачи  на змішування розчинів;
  • правило діагоналей.
Домашнє завдання: 
повторити параграфи 3 - 7; підготуватися до ТО;
Вирішити задачу: змішали 30% розчин кислоти з 10% розчином той самої кислоти та отримали 600 г 15% розчину. Скільки грамів кожного розчину потрібно було взяти?           
Презентація до уроку                    

Урок: Розрахункові задачі 

  • розчин, розчинна речовина, розчинник;

  • масова частка розчиненої речовини; 

  • концентрація; 

  • маса розчину = маса розчиненої речовини + маса розчинника;

  • маса розчиненої речовини; маса води.

Домашнє завдання: повторити параграф 7; 
Вирішити задачи та заповнити таблицю:

Речовина

m(реч.), г

m(води), г

m(розч.), г

ω, %

K₂SO₄

75

15

NaNO₃

20

70

NaOH

50

200

H₂SO₄

70

98


Урок: Масова частка розчиненої речовини.

  • розчин, розчинна речовина, розчинник;

  • масова частка розчиненої речовини; 

  • концентрація; 

  • маса розчину;

  • маса розчиненої речовини; маса води.

Домашнє завдання: опрацювати параграф 7 ст. 40 - 42;
Вирішити задачу: обчисліть масову частку цукру в розчині, якщо для приготування розчину взяли 20 г цукру і 140 г води.


Урок: Розчинення як фізико-хімічний процес. Теплові явища при розчиненні речовин.

- теорії розчинності: фізична та хімічна;
- розчинність - фізико-хімічний процес;
- етапи розчинення;
- тепловий ефект розчинення;
- кристалогідрати.
Домашнє завдання: опрацювати параграф 4; виконати хімічний диктант (у презентації)

Урок: Розчинність речовин, її залежність від різних чинників. Насичені й ненасичені, концентровані й розведені розчини.

- розчини;
- компоненти розчину (розчинник, розчинювана речовина) 
- види розчинів (насичений та ненасичений); 
види розчинів (концентрований та розбавлений);
- розчинність речовин;
- розчинність;
- фактори, від яких залежить розчинність речовин.
Домашнє завдання: опрацювати параграф 6, 7 (ст. 39-40);
запропонуйте способи перетворення насиченого розчину в ненасичений (усно);
виконати тести за посиланням  join.naurok.ua  Код6827198


Урок: Будова молекули води, поняття про водневий зв’язок.

  • розчин; 
  • розчинник; 
  • розчинена реовина;
  • диполь; 
  • водневий зв'язок;
  • фізичні властивості води.
Домашнє завданняопрацювати параграф 4; виконати тести посилання join.naurok.ua Код  4275220;                                        Творче завдання (за бажанням) знайдіть українські прислів´я або цікаві факти про воду.

Тема "Розчини" 

Урок: Дисперсні системи.

- Дисперсна система (диспергована фаза + дисперсійне середовище);

Класифікації дисперсних систем: розчини, коллоїдні та зависі;

- Зависі: суспензії, емульсії, аерозолі, піни;

 Колоїдні розчини: золі, гелі;

- Коагуляція.
Домашнє завдання: опрацювати параграф 3; вивчити конспект; 
домашній експеримент (приготувати коллоїдні розчини желе або кисель).
Розглянути видео

Урок: Повторення. Кристалічні ґратки.

Кристалічні ґратки: атомні, молекулярні, йонні, металічні.

Домашнє завдання: повторити параграфи 1, 2;
виконати діагностичну контрольну роботу за посиланням join.naurok.ua Код доступу 1803396

Урок: Повторення. Хімічний зв’язок.

  • Хімічний  зв’язок;
  • Хімічний  зв’язок: ковалентний неполярний та полярний;
  • Хімічний  зв’язок: йонний;
  • Хімічний  зв’язок: металевий;
  • Кристалічні ґратки
Домашнє завдання: опрацювати параграф 2;
виконати хімічний диктант (презентація);  

Урок: Повторення найважливіших питань курсу хімії 8 класу.  Класи неорганічних сполук.

  • Прості речовини: метали та неметали;
  • Складні речовини: оксиди, кислоти, основи, солі;
  • Основні та кислотні оксиди;
  • Луги та нерозчинні основи;
  • Одно, двох та трьохосновні кислоти;
  • Оксигеновмісні та безоксигенові кислоти;
  • Сильні, середні та слабкі кислоти;
  • Генетичний з'вязок,  ланцюжки перетворень.
Домашнє завдання:
опрацювати параграф 1; виконати цифровий диктант.

Урок: Практична робота №5 

"Виявлення органічних сполук у харчових продуктах"      

                                

Урок: Практична робота №4 

"Властивості  оцтової  кислоти"

1. Розглянути досліди на відео.
2. Заповнити таблицю.
3. Записати рівняння реакцій у молекулярному і йонному вигляді.
4. Зробити висновок:
а) з якими речовинами вступає в реакції оцтова кислота?
б) Яким буде результат досліду 5, якщо кальцій карбонат замінити на кальцій сульфат?    

Дослід

Спостереження

Висновок

1. Колір, запах, смак


 

2. Дія індикаторів

Лакмус –            Універсальний –  Метилоранж -  


3. Взаємодія з NаОН

При додавання кислоти до лугу з фенолфталеїном  розчин ...


4. Взаємодія з металами: Zn і Mg

Виділяється ...


5. Взаємодія iз солями:  NаСО₃ 

Виділяється ...


Урок: Вуглеводи: глюкоза і сахароза

  • загальна формула вуглеводів;
  • класифікація вуглеводів: моносахариди, олігосахариди (дисахариди), полісахариди;
  • моносахарид глюкоза як альдегідоспирт;
  • утворення глюкози у природі (фотосинтез);
  • фізичні властивості глюкози;
  • хімічні властивості: якісна реакція, окиснення, спиртове бродіння;
  • дисахарид сахароза 
  • фізичні властивості сахарози;
  • гідроліз сахарози.
Домашнє завдання: опрацювати параграф 36.
Розглянути відео Якісна реакція на глюкозу 

Урок: Жири.

  • жири - естери гліцерину та ВКК;
  • біологічна роль жирів;
  • класифікація жирів: тваринні й рослинні;
  • фізичні властивості жирів;
  • хімічні властивості жирів: гідроліз, гідрування;
  • транс-жири;
Відео Жири
Домашнє завдання: опрацювати параграф 
35 (Григорович)

Урок: Вищі карбонові кислоти

  • вищі карбонові кислоти (ВКК);
  • насичені ВКК: пальмітинова, стеаринова;
  • ненасичені: олеїнова, лінолева, ліноленова;
  • мила.
Відео: ВКК
Домашнє завдання: Опрацювати  параграф  
34 (Григорович);  
Виконати  тести  naurok.ua  Код  5819894

Урок: Практична робота №4 Властивості етанової (оцтової) кислоти.

І. Розглянути відео
ІІ. Заповнити таблицю

ІІІ. Зробити висновок, відповівши на питання:
А) Яким буде результат досліду №5, якщо кальцій карбонат замінити на натрій сульфат?
Б) Записати всі рівняння реакцій в молекулярній та йонній формі.

Досліди: взаємодія оцтової кислоти 

Урок: Етанова кислота

  • карбонові кислоти;
  • функціональна карбоксильна група;
  • номенклатура карбонових кислот;
  • етанова (оцтова кислота);
  • фізичні властивості етанової кислоти;
  • хімічні властивості: взаємодія з металами, основними оксидами, основами, солями;
  • застосування етанової кислоти.
Відео Етанова кислота
Домашнє завдання: опрацювати параграф 33; 
виконати тести  Код 4412983

Урок: Гліцерол.

  • багатоатомний спирт гліцерол;
  • гідроксильні групи;
  • фізичні властивості гліцерину;
  • якісна реакція на багатоатомні спирти;
  • застосування гліцерину.
Розглянути відео Гліцерол  
Опрацювати параграф 32; виконати тести naurok.ua Код 6486506 

Урок: Отруйність етанолу та метанолу. Згубна дія алкоголю на організм людини.

  • метанол, денатурат;
  • етанол, алкоголь;
  • алкоголізм;
  • фізиологічна дія спиртів на організм людини.
Розглянути відео Дія алкоголю на організм 
Домашнє завдання: опрацювати параграф 31;
підготувати листівку ""Згубна дія алкоголю на організм людини".

Урок: Бензен

  • ароматичні вуглеводні (арени);
  • загальна формула аренів;
  • бензольне кільце;
  • бензен;
  • фізичні властивості;
  • застосування;
Домашнє завдання: вивчити конспект; повторити параграфи 22 - 29



Коментарі