6 клас біологія
Урок: Лишайники.
- сімбіотичні організми;
- лишайники;
- будова лишайників: гриби + водорості (або ціанобактерії);
- групи лишайників: накіпні, листуваті, кущисті;
- розмноження лишайників: вегетативнє, статеве;
- значення лишайників;
- рослини-індикатори;
- рослини-піонери.
Урок: Гриби-паразити.
- типи живлення: автотрофи і гетеротрофи;
- гетеротрофи: сапротрофи, сімбіонти, паразити;
- паразити: обов’язкові,необов’язкові.
Розглянути відео: Гриби-паразити
Урок: Шапинкові гриби. Їстівні та отруйні гриби.
- плодове тіло: ніжка, шапинка;
- пластинчасті і трубчасті гриби;
- спори;
- мікоріза;
- їстівні та отруйні гриби;
- ознаки отруєння грибами;
- перша допомога при отруєнні грибами;
- основні правила збирання грибів.
Тема "Гриби"
Урок: Загальна характеристика грибів.
- гетеротрофи;
- гриби;
- клітинна стінка з хітину;
- тіло з гіфів;
- грибниця або міцелій;
- нестатеве розмноження: спорами або частиною грибниці;
- плодове тіло;
- статеве розмноження.
Урок: Екологічні групи рослин.
- екологічні групи рослин по відношенню до освітлення: світлолюбні, тіньолюбні, тіньовитрівалі;
- екологічні групи рослин по відношенню до температури: морозостійкі, холодолюбні, теплолюбні;
- екологічні групи рослин по відношенню до вологи: водяні, вологолюбні, посухостійкі, сукуленти.
Урок: Практична робота №3 Порівняння будови мохів, папоротей, покритонасінних рослин.
Ознаки |
Мохи |
Папороті |
Покритонасінні |
Органи |
|
|
|
Диференціація клітин на тканини |
|
|
|
Умови запилення |
|
|
|
Розмноження |
|
|
|
Життєві форми |
|
|
|
Середовище |
|
|
|
А) Які спільні
ознаки мають мохи, папороті та покритонасінні рослини?
Б) Які відмінні ознаки мають мохи, папороті
та покритонасінні рослини?
В) Які з ціх рослин мають найбільш складну
будову? Чому?
Урок: Покритонасінні
Урок: Голонасінні
Урок: Хвощі, плауни, папороті.
- вищі спорові рослини;
- заросток - гаметофіт;
- плауни;
- кореневище;
- повзуче стебло;
- плаун булавоподібний;
- хвощі;
- весняний та літній пагони;
- вузол, міжвузля;
- хвощ польовий;
- папороті;
- щитник чоловічий.
Урок: Мохи
- вищі рослини;
- спорофіт - нестатеве покоління;
- гаметофіт - статеве покоління;
- вищі спорові рослини;
- спори - клітини нестатевого розмноження;
- чоловічі статеві органи - антеридії;
- жіночі статеві органи - архегонії;
- бріологія - наука про мохи;
- будова гаметофіту: стебло, листки, різоїди;
- будова спорофіту: коробочка, ніжка;
- листостеблові мохи: зозулин льон, сфагнум.
Домашнє завдання: параграф 42;
Урок: Водорості.
- нижчі рослини (немає ані тканин, ані органів);
- пігменти;
- зелені водорості (улотрікс, спірогіра, хара);
- бурі водорості - найскладніші;
- морська капуста або ламінарія;
- ламінарін;
- червоні водорості (порфіра, філофора);
- агар - драглиста речовина;
- багрянковий крохмаль;
- діатомові водорості - мікроскопічні;
- кремнеземний панцир з двох стулок;
- діатоміт.
Тема 4 Різноманітність рослин.
Урок: Поняття про класифікацію рослин.
- систематика;
- бінарна номенклатура;
- таксони (одиниці класифікації);
- вид, рід, родина, клас, порядок, відділ, царство;
Урок: Залік з теми "Генеративні органи".
Урок: Узагальнення й систематизація знань з теми "Рослини".
Урок: Ріст і розвиток рослин.
Урок: Плоди.
- плід;
- будова плода: оплодень, насіння;
- класифікація плодів за характером оплодня: сухі та соковиті;
- сухі: розкривні та нерозкривні;
- соковиті: прості та складні;
- класифікація плодів за кількістю насіння: однонасінні та багатонасінні;
- супліддя;
- поширення плодів: вітром, тваринами, водою.
Урок: Запліднення
- запліднення;
- спермії, вегетативна клітина;
- насінинний зачаток;
- зародковий мішок;
- центральна клітина;
- подвійне запліднення у Квіткових рослин;
- будова насінини: насінна шкірка, зародок, запас поживних речовин.
Урок: Запилення
- запилення;
- способи запилення: самозапилення, перехресне, штучне;
- ознаки рослин, які запилюються вітром;
- ознаки рослин, які запилюються комахами.
Урок Суцвіття
- суцвіття;
- прості суцвіття: китиця, колос, початок, сережки, зонтик, головка, кошик, щиток;
- складні суцвіття: складна китиця або волоть, складний щиток, складний колос, складний зонтик
Домашнє завдання: опрацювати параграф 34;
Суцвіття |
Рослини |
1 соняшник 2 конвалія 3 яблуня 4 бузок 5 жито 6 конюшина 7 вишня |
А Китиця Б Простий зонтик В Кошик Г Складний колос Д Щиток Е Головка Є Волоть |
1) Календула, осот, кульбаба, тюльпан.
2) Черемуха, біла акація, конюшина,
конвалія.
3) Жоржина, айстри, вишня, мати й
мачуха.
4) Морква, кріп, герань, петрушка.
5) Пшениця, пирій, ячмінь, подорожник.
Урок Відозміни коренів.
- відозміни коренів: коренеплід, кореневі бульби (бульбокорені), корені - присоски, корені - причіпки, повітряні корені, опорні корені (ходульні).
Урок Органи. Корень. Коренева система.
- корень;
- функції кореня;
- види коренів: головний, бічний, додатковий;
- коренева система;
- типи кореневих систем: мичкувата, стрижнева.
Урок Тканини рослин.
- тканина;
- покривна тканина;
- твірна тканина;
- основна тканина;
- механічна тканина;
- провідна: судини та ситоподібні трубки.
Тип тканини |
Малюнок |
Функції |
|
|
|
Урок Основні процеси життєдіяльності квіткових рослин.
- фотосинтез;
- живлення: мінеральне, повітряне;
- дихання;
- кисень, вуглекислий газ;
- випаровування.
Тема 3 Рослини
Урок Рослина – живий організм.
- ботаніка;
- флора;
- Теофраст;
- автотрофне живлення;
- необмежений ріст;
- розгалужене тіло;
- статеве, нестатеве, вегетативне розмноження;
- ростові рухи.
Урок Узагальнення й систематизація знань з теми "Одноклітинні"
Тема: Губки - примітивні багатоклітинні тварини.
- губки;
- бодяга;
- амебоїдні клітини;
- радіальносиметричні організми;
- устя;
- ектодерма;
- ентодерма;
- мезоглея;
- фільтратори.
Урок Вольвокс – колоніальний організм. Ульва (зелений морський салат) – багатоклітинний організм.
- колоніальний організм;
- вольвокс;
- спеціалізовані клітини,
- статеві клітини - гамети;
- ульва;
- талом (слань);
- ризоїди.
Урок Дріжджі – одноклітинні гриби.
- гриби;
- дріжджі;
- цукрові, або пекарські, дріжджі;
- клітинна стінка: хітин;
- брунькування;
- значення дріджів у природі та житті людини.
Урок Хламідомонада, хлорела, евглена зелена, – одноклітинні організми.
- евглена зелена;
- змішаний тип живлення - міксотрофи;
- джгутики;
- світлочутливе вічко;
- піреноїд;
- зооспори;
- хлорела;
- хламідомонада.
Урок Паразитичні організми, їх поширення.
- прокаріоти,
- циста,
- паразитизм,
- дизентерійна амеба,
- малярійний плазмодій,
- лямблії,
- трипаносоми,
- лейшманії,
- трихомонади,
- правила профілактики паразитарних захворювань.
Урок Твариноподібні одноклітинні організми: амеби, інфузорії.
еукаріоти,
амеба протей,
інфузорія туфелька,
псевдоніжки,
війки,
травні вакуолі,
скоротлива вакуоля,
гетеротрофний тип живлення,
порошиця;
клітинний рот,
статеве й нестатеве розмноження,
велике та мале ядра.
Ознаки |
Амеба протей |
Евглена зелена |
Інфузорія туфелька |
Форма тіла |
|
|
|
Покрови тіла |
|
|
|
Спосіб руху |
|
|
|
Кількість ядер |
|
|
|
Травлення |
|
|
|
Виділення |
|
|
|
Урок Шкідливі та корисні бактерії
- корисні бактерії;
- біфідобактерії, молочнокислі, уксуснокислі бактерії;
- азотфіксуючи (бульбочкові) бактерії;
- кишкова палочка;
- симбіоз;
- сапрофітні грунтові бактерії;
- шкідливі бактерії;
- хвороботворні бактерії;
- інфекція, епидемія;
- способи передачи захворювань;
- карантин;
- пастерізація, стерилізація, дезинфекція;
- щеплення, загартовування;
- ботулізм, дифтерія, чума, холера, туберкульоз, правець, тиф, коклюш.
Тема 2. Одноклітинні організми.
Тема уроку Бактерії – найменші одноклітинні організми. Будова, поширення, розмноження бактерій.
- бактерії;
- прокаріоти;
- форма бактерій: кокі, бацили, вібріони, спірили, спірохети, стрептококи, стафілококи;
- автотрофи та гетеротрофи (паразити і сапрофіти);
- циста;
- муреїн оболонки;
- нуклеоїд.
Урок Тематичне оцінювання
Урок Основні положення клітинної теорії
- клітинна теорія;
- основні положення клітинної теорії;
- Матіас Шлейден і Теодор Шванн;
- Рудольф Вірхов;
- материнська та дочірні клітини;
- ядро і хромосоми.
Урок Утворення нових клітин. Ріст клітин.
- розмноження;
- ядро: ядерна оболонка, ядерце, ядерний сік, хромосоми,
- спадкова інформація;
- ДНК;
- поділ клітин;
- материнська клітина;
- дочирні клітини;
- ріст.
Домашнє завдання: вивчити параграфи 11, 12; Зробити
повідомлення про вченого, який: а) відкрив
ядро; б) довів, що
нова клітина утворюються з материнської клітини.
Урок Надходження речовин у клітину.
- метаболізм;
- автотрофи;
- гетеротрофи;
- неорганічні речовини (вода, мінеральні солі, гази);
- органічні речовини (білки, жири, вуглеводи, нуклеїнові кислоти);
- рух цитоплазми.
Домашнє завдання: Повторити параграфи 7 - 10; скласти 5 тестових завдань, які містять одну або декілька правильних відповідей.
Урок Будова рослинної і тваринної клітин.
- Загальні ознаки рослинної і тваринної клітини: оболонка, цитоплазма, ядро, ядерце, ЕПС, комплекс Гольджі, рибосоми, мітохондрії;
- Відмінності в будові клітин рослин і тварин: лізосоми, клітинний центр, вакуолі з клітинним соком, пластиди, клітинна стінка з целюлозою, запасні поживні речовини;
- Причина відмінностей.
Домашнє завдання: Повторити параграфи 7 - 10.
Тема: Будова рослинної клітини на світлооптичному та
електронно-мікроскопічному
рівнях. Практична робота 2 "Виготовлення мікропрепаратів луски цибулі та
розгляд її за допомогою світлового мікроскопа"
- рослинна клітина;
- органелли;
- клітинна мембрана;
- оболонка;
- цитоплазма;
- ядро;
- мітохондрії;
- ендоплазматична сітка (ЕПС);
- рибосоми;
- пластиди (хлоропласти, хромопласти, лейкопласти);
- вакуолі.
Домашнє завдання: Опрацювати параграфи 7 - 10; вивчити будову рослинної клітини, намалювати її.
Урок Лупа. Мікроскоп. Практична робота 1 "Будова світлового мікроскопа та робота з ним".
лупа;
світловий мікроскоп;
електронний мікроскоп;
тубус, окуляр, об’єктив, штатив, предметний столик, дзеркало, гвинти, затискачі;
постійні мікропрепарати;
правила роботи зі світловим мікроскопом.
Домашнє завдання: Опрацювати параграф 6; ст. 28 - 29 відповісти на запитання.
Тема 1 "Клітина" Тема уроку: Клітина – одиниця живого. Історія вивчення клітини.
- клітина,
- цитологія,
- органели,
- ядро,
- мікроскоп,
- клітинна теорія;
- вчені - біологі: Г. Галілей, Р. Гук, Антоні ван Левенгук, Р. Броун, М. Шлейден і Т. Шванн, Р. Вірхов, К. Бер.
Домашнє завдання: Опрацювати параграф 5; ст. 23 відповіді на питання; Творче завдання: знайти цікаві факти про вчених біологів.
Урок Різноманітність життя.
- систематика;
- царство;
- вид;
- віруси;
- бактерії;
- рослини;
- тварини;
- гриби;
- еволюція;
- середовище життя;
- біорізноманіття.
Домашнє завдання: Опрацювати параграф 3; ст. 14 відповісти на запитання.
Урок Науки, що вивчають життя. Методи вивчення організмів.
ботаніка,
зоологія,
морфологія,
анатомія,
систематика,
фізіологія,
мікробіологія,
мікологія;
генетика,
цитологія;
біологічні методи: спостереження, описовий, експеримент, порівняння, моделювання, мониторинг.
Домашнє завдання: Опрацювати параграф 4; повторити параграфи 1, 2.
Урок Біологія – наука про життя. Основні властивості живого.
- Біологія;
- Основні властивості життя: живлення, дихання, виділення, рух, розмноження, ріст і
розвиток, подразливість, обмін речовин і енергії, адаптація, клітинна будова.
Домашнє завдання: Опрацювати параграф 1 та 2; с. 6 та 10 - виконати тести.Творче
завдання: скласти сенкан до слов «життя» або «ботаніка»
- Біологія;
- Основні властивості життя: живлення, дихання, виділення, рух, розмноження, ріст і
розвиток, подразливість, обмін речовин і енергії, адаптація, клітинна будова.
Коментарі
Дописати коментар